Vyberte stránku

Dobrý den, před třemi lety jsem na vlastní žádost podstoupila laparoskopicky sterilizaci, došlo k uzavření vejcovodů. Do letošního roku spokojenost, ale letos jsem přibrala na váze, mám návaly horka, noční pocení, výkyvy nálad a menstruace docela pravidelná, ale někdy velmi slabá, spíše špinění, jindy zase velmi silná. Četla jsem o Posttubálním sterilizačním syndromu. Jaký na něj máte názor a pokud se u mě opravdu vyskytly tyto symptomy, dá se jim nějak předcházet? Upřímně nejvíce mi vadí mé nálady a plačtivost. Je mi 44 let. Moc děkuji za odpověď

Ivana

Dobrý den, paní Ivano,

3 roky po operaci bych již neviděl přímou souvislost s provedenou sterilizací.

Projevy menopauzy se po sterilizaci skutečně popisují, ale většinou u výkonů, kde se odstraňují celé vejcovody, tam může dojít i k malému poškození cév vaječníků, které pak dávají do krve málo estrogenů. Potíže nastávají několik dnů až týdnů po operaci.

Vaše potíže však mohou znamenat předčasnou menopauzu. Vhodná je kontrola hormonů FSH, LH a E2 a dle výsledků ev. zvážení substituce.

S pozdravem a přáním hezkého dne

MUDr. Jakub Texl